... Skip to main content

Algemene Voorwaarden

Uw vertrouwde partner in vochtbestrijding

Contactinformatie

Contactinformatie:

Telefoonnummer: 03 689 90 65

1.1. Voor de toepassing van de algemene voorwaarden moet worden verstaan

  • Aannemer: VRNST met maatschappelijke zetel te 2018 Antwerpen, Ballaarstraat 99/003 en ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer BE1003244472.
  • Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon die beroep doet op de goederen en diensten van de aannemer. Deze goederen en diensten hebben betrekking op de bestrijding van opstijgend vocht, doorslaand vocht, condensatie en schimmels, vocht in de kelder, gevelrenovaties, bezettings- en schilderwerken.
  • Consument: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
  • Overeenkomst: het geheel van verbintenissen tussen de klant en de aannemer.

Artikel 2: Geldigheid en Totstandkoming van de Overeenkomst

2.1. Tenzij andersluidend beding op de offerte, heeft een offerte een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen. De prestaties van de aannemer gebeuren ofwel tegen een vaste prijs, ofwel in regie. De tarieven van de aannemer worden bepaald in de offerte.

2.2. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de overeenkomst tot stand komt op de datum dat de klant de offerte van de aannemer ondertekent.

2.3. De aanvaarding van de onderstaande of bijgevoegde algemene voorwaarden van de aannemer is voor de aannemer een essentiële voorwaarde voor het sluiten van de overeenkomst. Bij gebreke van deze aanvaarding kan de overeenkomst met de aannemer niet tot stand komen.

2.4. Het verkrijgen van een lening bij een financiële instelling geldt als een opschortende voorwaarde voor de overeenkomst. De overeenkomst komt slechts tot stand indien de cliënt binnen 14 dagen geen twee negatieve attesten voorlegt van verschillende financiële instellingen die aangeven dat de lening niet is verkregen. Indien binnen deze termijn geen twee negatieve attesten worden ontvangen, wordt aangenomen dat de cliënt de lening heeft verkregen en treedt de overeenkomst volledig in werking.

Artikel 3: Uitvoering van de Overeenkomst

3.1 De verbintenissen van de aannemer zijn middelenverbintenissen.

3.2 De klant is verantwoordelijk voor het volledig vrijmaken van het behandelgebied vóór de aanvang van de werken. Dit omvat het verplaatsen van alle installaties en meubilair. Indien specifieke plaatsen onbereikbaar blijven of niet adequaat zijn voorbereid, zoals obstakels in kelders, moeilijk bereikbare delen van muren bij opstijgend vochtbehandelingen op de gelijkvloers, of zones die geblokkeerd worden door vaste installaties zoals radiatoren, leidingen, technische installaties of meubels, zullen deze locaties niet behandeld worden en vallen buiten de garantie. Deze opsomming is niet limitatief, wat betekent dat andere, vergelijkbare situaties eveneens onder deze clausule kunnen vallen. Voor alle behandelde locaties gelden de volgende garanties, zoals uiteengezet in Artikel 8:

  • 30 jaar garantie tegen opstijgend vocht op dezelfde plaats waar de overeengekomen werken zijn uitgevoerd, mits alle aanbevolen behandelingen zijn uitgevoerd.
  • 10 jaar garantie op materialen voor cementering, bekuiping en kelderdrainage op dezelfde plaats waar de werken zijn uitgevoerd.
  • 6 maanden garantie op de afwerking op dezelfde plaats waar de werken zijn uitgevoerd.
  • 2 jaar garantie op materialen van elektrische installaties.

De klant dient de noodzakelijke voorbereidingen te treffen om ervoor te zorgen dat deze garanties van toepassing blijven.

3.3 De klant is verantwoordelijk voor het zorgen voor adequate stofbescherming van alle aanwezige goederen in het behandelgebied. De aannemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade die ontstaat door het niet zorgen voor voldoende stofbescherming van deze goederen.

3.4 Indien het niet volledig vrijmaken van het behandelgebied of het niet adequaat beschermen van goederen resulteert in vertragingen doordat de klant deze taken nog moet uitvoeren bij de opstart van de aannemer, zal de opstart van de werken met één dag worden uitgesteld. Indien de vertraging langer aanhoudt, valt deze onder de bepalingen van late wijzigingen zoals beschreven in artikel 3.15. In dat geval worden aanvullende kosten in rekening gebracht (€84/uur incl. 6% btw plus verplaatsingskosten). Late wijzigingen, zoals wijzigingen in de werkzaamheden, verplaatsing van de uitvoeringsdatum, aanpassing van specificaties, veranderingen in de toegankelijkheid van de werkplaats of andere last-minute verzoeken minder dan 24 uur voor aanvang, resulteren in een boete van €850 incl. 6% btw.

3.5 Bij de toepassing van het systeem voor kelderbekuiping van keldermuren wordt gebruik gemaakt van een hechtbrug en specifieke materialen voor het uitvlakken van oneffenheden. Dit systeem is ontworpen om effectief vocht en waterdoorslag te blokkeren, waarbij de focus ligt op functionaliteit boven esthetiek. De afwerking kan ruw zijn en oneffenheden bevatten, wat normaal is voor dit type toepassing en geen invloed heeft op de waterdichte integriteit van het systeem.

3.6 De behandeling van keldervloeren is gericht op het creëren van een waterdichte en egale afwerking. Ondanks de toepassing van zelfnivellerende materialen, kunnen er variaties in de uiteindelijke oppervlakte-eigenschappen voorkomen, afhankelijk van de ondergrondconditie of applicatiemethode. Deze variaties kunnen leiden tot een oppervlak met lichte oneffenheden, die echter geen invloed hebben op de waterdichtheid maar wel de esthetische afwerking kunnen aantasten.

3.7 De behandeling van muren tegen opstijgend vocht is gericht op het creëren van een effectieve vochtbarrière om verdere vochtschade te voorkomen. Ondanks de toepassing van hoogwaardige injectiematerialen en technieken, kunnen er variaties optreden in de uiteindelijke visuele eigenschappen van de muurafwerking, afhankelijk van de bestaande muursamenstelling en vochtgehalte. Deze variaties kunnen leiden tot lichte verkleuringen of textuurverschillen, die echter geen invloed hebben op de doeltreffendheid van de vochtbehandeling, maar wel de esthetische afwerking kunnen beïnvloeden.

3.8 De overeengekomen uitvoeringstermijn en de eventuele ingeschatte einddatum waarop een opdracht wordt opgeleverd, worden bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend. Wanneer de aannemer de werken niet uitvoert binnen een redelijke uitvoeringstermijn, heeft de consument recht op een schadevergoeding.

3.9 Ten aanzien van een consument zal de aannemer de goederen leveren binnen een termijn van 90 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Indien de aannemer daar niet in slaagt, moet de consument een aanvullende termijn voorstellen die gezien de omstandigheden passend is. Indien de goederen niet binnen deze aanvullende termijn worden geleverd, heeft de consument het recht om de overeenkomst te beëindigen.

3.10 De aannemer voorziet in de grondbescherming bij het uitvoeren van de werken. Indien de klant ook bescherming wenst van zijn meubels, etc., dan moet hij daar zelf voor instaan.

3.11 De aannemer is ten aanzien van de consument aansprakelijk voor zijn opzet, zijn grove schuld of voor die van zijn aangestelden of lasthebbers, of behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt.

3.12 Wanneer verborgen installaties zoals leidingen en afvoeren aanwezig zijn die niet vooraf zijn gemeld aan de aannemer, is het de verplichting van de klant om deze kenbaar te maken voordat de werkzaamheden aanvangen. Hoewel de aannemer de nodige zorgvuldigheid zal betrachten, kan de aannemer niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die resulteert uit dergelijke verborgen installaties indien deze niet vooraf zijn gecommuniceerd en redelijkerwijs niet door de aannemer hadden kunnen worden ontdekt.

3.13 De klant zorgt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor afdoende toevoer van nutsvoorzieningen (zoals water, gas, elektriciteit). De aannemer mag hier kosteloos gebruik van maken. Tevens zijn parkeerplaatsen voor de voertuigen van de aannemer nodig, en eventuele parkeerkosten en/of wegbezettingsvergoeding zijn voor rekening van de klant.

3.14 De klant zorgt ervoor dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden geen andere partijen (schilders, loodgieters, etc.) dan de aannemer op de werf aanwezig zijn.

3.15 Bij niet-tijdige aanvang of meerwerken door toedoen van de klant, worden aanvullende kosten in rekening gebracht (€84/uur incl. 6% btw plus verplaatsingskosten). Late wijzigingen, zoals wijzigingen in de werkzaamheden, verplaatsing van de uitvoeringsdatum, aanpassing van specificaties, veranderingen in de toegankelijkheid van de werkplaats of andere last-minute verzoeken minder dan 24 uur voor aanvang, resulteren in een boete van €850 incl. 6% btw.

3.16 Wanneer er beton wordt gestort, moet de klant voldoende plaats voorzien voor de betonwagen (12 meter) en indien betonpomp (8 meter). Indien er niet voldoende ruimte is en de werkzaamheden daardoor moeten worden uitgesteld, dan zullen de kosten (waaronder betonkosten, verplaatsingskosten en werkuren) verrekend worden aan de klant bij de eindfactuur.

3.17 In geval van faillissement, collectieve schuldenregeling en elke andere indicatie van kennelijk onvermogen in hoofde van de klant, behoudt de aannemer zich het recht voor om de uitvoering te weigeren, dan wel lopende de uitvoering de werken op te schorten of een waarborgsom te voorzien, zonder dat de aannemer hiervoor ten aanzien van de klant tot enige schadevergoeding gehouden is.

3.18 De bestelde werken dienen, behoudens andersluidend schriftelijk akkoord, te worden uitgevoerd binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de ondertekening van de offerte, bij gebreke waaraan de aannemer gerechtigd is om de aangenomen prijs te verhogen met 10% op het overeengekomen totaal.

3.19 De door de aannemer gebruikte materialen en technische installaties tijdens uitvoering of plaatsing zijn volledig de keuze van de aannemer, tenzij door de klant andere materialen of technische installaties worden gevraagd. Dit kan enkel mits een meerprijs.

3.20 Bij het gieten van beton met een betonwagen wordt er staalvezel toegevoegd. Deze kan bovendrijven en resulteren in een onvlakke vloer. De beton heeft enkel als doel geen water door te laten en is in geen enkel opzicht een afgewerkte, gladde, waterpas vloerafwerking.

Artikel 4: Meerwerk

4.1 Facturatie van Meerwerk: de aannemer is gerechtigd om meerwerk dat niet in de oorspronkelijke overeenkomst is opgenomen in rekening te brengen. Dit omvat alle werkzaamheden en materialen die boven de in de overeenkomst vastgelegde hoeveelheden en beschrijvingen worden geleverd of gepresteerd.

4.2 Omstandigheden van Meerwerk: Meerwerk kan voortkomen uit aanvullende verzoeken van de cliënt, instructies van derden, wijzigingen in wettelijke of regelgevende voorschriften, of als onvoorziene omstandigheden zich voordoen die de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden belemmeren. Dit kan onder meer situaties omvatten waarin tijdens de uitvoering blijkt dat aanpassingen nodig zijn, zoals het aanbrengen van extra materiaal, variërende laagdiktes, het aanhouden van specifieke hoogtes, of andere cruciale aanpassingen die noodzakelijk zijn vanwege wijzigingen in de situatie ter plaatse. Deze aanpassingen zijn essentieel om de continuïteit van het project te waarborgen, te voldoen aan de geldende wettelijke of regelgevende voorschriften, en de kwaliteit van de uitvoering te handhaven. Dit meerwerk wordt beschouwd als een aanvulling op de oorspronkelijke overeenkomst en zal overeenkomstig worden uitgevoerd en gefactureerd.

4.3 Specificatie en Facturatie van Extra Werkzaamheden: Indien bij de uitvoering van de werken blijkt dat meer dan 1 cm pleisterwerk, gyproc, isolatie, of andere materialen verwijderd moeten worden, of als wijzigingen in voorschriften additionele of aangepaste werkzaamheden noodzakelijk maken, zal de aannemer deze extra benodigde werkzaamheden onmiddellijk melden aan de klant met een opgave van de betrokken oppervlakte en de aard van de wijzigingen. Deze extra werkzaamheden worden gefactureerd tegen de eenheidsprijs zoals overeengekomen in de offerte.

Artikel 4: Betalingen

5.1. Alle betalingen geschieden in euro.

5.2. De aannemer is gerechtigd om het aanvatten van de werken afhankelijk te stellen van de betaling van een voorschot bij de ondertekening van de bestelbon/offerte. Dit voorschot bedraagt de waarde van de in de offerte vermelde materialen (met een minimum van 30%). Bij deze betaling gaat de klant tevens akkoord met de algemene voorwaarden van de aannemer.

5.3. Bij de aanvang van de werkzaamheden dient 95% van de totale offerte/bestelbon te worden overgemaakt.

5.4. De klant is gehouden om uiterlijk 7 kalenderdagen na uitreiking van de factuur te betalen. De betaling wordt geacht te zijn gedaan vanaf het ogenblik dat de rekening BE29 7340 7440 4564 van de aannemer is gecrediteerd.

5.5. Partijen komen overeen dat de factuur wordt geacht definitief te zijn aanvaard wanneer de klant gedurende 7 dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de factuur deze niet schriftelijk heeft geprotesteerd.

5.6. Herinneringen en Kosten bij Laattijdige Betaling

  • Eerste Herinnering: Bij het uitblijven van betaling binnen de vervaldatum wordt een eerste betalingsherinnering gestuurd. Deze eerste herinneringsbrief is kosteloos.
  • Tweede Herinnering: Bij uitblijven van betaling binnen 14 dagen na de eerste herinnering, wordt een tweede herinnering gestuurd waarbij kosten in rekening kunnen worden gebracht volgens de volgende structuur:
    • €20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan €150;
    • €30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de €150, voor bedragen tussen €150 en €500;
    • €65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de €500, met een maximum van €2.000.

5.7. Rente en Schadevergoeding bij Laattijdige Betaling

  • Rente: Bij gebrek aan volledige betaling binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering, is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties, zoals bepaald in artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som.
  • Schadevergoeding: Bij gebreke aan ontvangen betaling op de vervaldag van de facturen, is de klant gehouden tot de betaling van een schadevergoeding gelijk aan 10% van het factuurbedrag (met een minimumbedrag van 150 euro). Dit onverminderd het recht van de aannemer om de werkelijke schade te bewijzen indien deze de vooropgestelde 10% overschrijdt.

5.8. Indien de aannemer niet uitvoert binnen een redelijke uitvoeringstermijn, is hij gehouden tot de betaling van een schadevergoeding gelijk aan 10% van het factuurbedrag aan de consument. Dit onverminderd het recht van de consument om de werkelijke schade te bewijzen indien deze de vooropgestelde 10% overschrijdt.

5.9. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat voor zover de wettelijke en/of reglementaire kosten wijzigen (bijvoorbeeld wijziging in het BTW-tarief en/of taksen op goederen) de overeengekomen prijzen zullen worden aangepast conform die wettelijke en/of reglementaire kosten.

Artikel 6: Opzegging – beëindiging – annulering

6.1. Iedere beëindiging van de overeenkomst door de klant moet gebeuren bij een ter post aangetekende brief gericht aan de aannemer. Voor particulieren die de overeenkomst op afstand zijn aangegaan, geldt het herroepingsrecht zoals voorzien in het Wetboek Economisch Recht, tenzij de consument expliciet verzoekt om een snellere aanvang van de werken binnen de herroepingstermijn. In dat geval vervalt het herroepingsrecht. Voor professionele klanten en particulieren die het herroepingsrecht niet kunnen uitoefenen, geldt dat bij beëindiging van de overeenkomst door de klant een schadevergoeding verschuldigd is van 30% van de overeengekomen werken, te vermeerderen met de goederen die door de aannemer specifiek voor de uitvoering van de bestelde werken reeds werden aangekocht.

6.2. De aannemer kan de overeenkomst met een consument bij een ter post aangetekende brief eenzijdig beëindigen mits schadeloosstelling van de consument. Een schadeloosstelling is niet verschuldigd wanneer er enige indicatie bestaat dat de consument zich in staat van kennelijk onvermogen bevindt. Indien de consument deze staat van onvermogen betwist, dan kan hij toch prestatie van de aannemer eisen mits voorafgaandelijke betaling van 30% van het order.

Artikel 7: Klachten – Aanvaarding van de Facturen

7.1. Bij beschadiging, onvolledigheid, vergissing of ieder ander zichtbaar gebrek is de klant ertoe gehouden de uitgevoerde werken te weigeren binnen 5 kalenderdagen met een aangetekende brief, bij gebreke waaraan hij geacht wordt de betrokken werken met inbegrip van de eventuele zichtbare gebreken te hebben aanvaard.

7.2. Ten aanzien van de consument gelden de wettelijke waarborgen voor verborgen gebreken zoals bepaald in de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek.

7.3. Een gebrek aan overeenstemming in de door de aannemer geleverde goederen dient aan de aannemer te worden medegedeeld uiterlijk twee maanden vanaf de dag waarop de klant het gebrek heeft vastgesteld. Bij klachten van vocht na behandeling tegen opstijgend vocht, zal de drogingstijd van 2 cm muurdikte per maand gerespecteerd moeten worden voordat de aannemer een drogingscontrole uitvoert. De drogingscontrole is altijd in opdracht van de klant en dient door de klant te worden betaald.

7.4. Kelderbekuiping – Specifieke Voorwaarden

Bij kelderbekuiping van zowel keldervloeren als keldermuren kunnen er na de behandeling uitbloeiingen optreden. Deze uitbloeiingen worden als normaal beschouwd en vormen geen gebrek. De behandeling moet volledig uitdrogen en uitharden, wat enkele maanden kan duren, afhankelijk van de conditie van de behandelde ruimte. Gedurende deze periode wordt van de klant verwacht dat hij de nodige tijd geeft voor het volledige uitharden van de behandeling alvorens klachten te melden.

Artikel 8: Waarborg & Beperking van Aansprakelijkheid

8.1. De aannemer biedt na oplevering van de werken een waarborg van:

  • 30 jaar tegen opstijgend vocht op dezelfde plaats waar de aannemer de overeengekomen werken heeft uitgevoerd, en dit voor zover het opstijgend vocht dezelfde oorzaak kent als die van het opstijgend vocht waarvoor de overeengekomen werken werden uitgevoerd. Deze waarborg is enkel van kracht indien het (mondelinge) advies is opgevolgd om de muur volledig te behandelen door middel van injectie, het afkappen van oude pleisterlagen, het plaatsen van een zoutmembraan en een nieuwe afwerkingslaag. Dit moet specifiek worden vermeld in de overeenkomst. Het enkel injecteren van de muur kan resulteren in zoutuitbloeiingen ter hoogte van het pleisterwerk. De aannemer kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade aan de afwerkingslaag.
  • 10 jaar op de materialen voor cementering op dezelfde plaats waar de aannemer de overeengekomen werken heeft uitgevoerd.
  • 10 jaar voor bekuiping op de waterdichtheid op dezelfde plaats waar de aannemer de overeengekomen werken heeft uitgevoerd.
  • 10 jaar op kelderdrainage op de waterdichtheid op dezelfde plaats waar de aannemer de overeengekomen werken heeft uitgevoerd.
  • 6 maanden op de afwerking op dezelfde plaats waar de aannemer de overeengekomen werken heeft uitgevoerd.
  • 2 jaar op de materialen van elektrische installaties.

8.2. In de onderstaande niet-limitatieve gevallen vervallen de waarborgen en/of is de aannemer niet gehouden aan de klant en/of derden een schadevergoeding te betalen (waaronder uitdrukkelijk begrepen een vergoeding voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade, winstderving, schade aan goederen en/of schade aan personen):

  • Nalatigheid van de klant en/of diens aangestelden.
  • Elektrische overspanning, vallen of inbrengen van vreemde voorwerpen, vandalisme.
  • Plaatsen die de aannemer niet kan bereiken door aanwezigheid van leidingen, technische installaties, extreme weersomstandigheden, of afwezigheid van een leidingenplan.
  • Aanwezigheid van derden en/of hun goederen en materialen tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden.
  • Uitvoering van de werkzaamheden op onbewaakte plaatsen.
  • Muurdoorvoeren of perforaties van de behandelde kelderwanden en/of -vloeren.
  • Elke herstelling of onderhoud en iedere aanpassing en/of wijziging door personen die daartoe niet door de aannemer schriftelijk gemachtigd zijn.
  • Alle wijzigingen, ongeacht de aard, die niet vooraf schriftelijk zijn goedgekeurd door de aannemer, waaronder schilderen, boren, het aanbrengen van bevestigingen, of enige andere ingrepen aan de door de aannemer uitgevoerde werken. 

8.3. Zettingsschade die geen oorzakelijk verband heeft met de door de aannemer uitgevoerde behandeling valt buiten de verantwoordelijkheid van de aannemer en kan niet worden verhaald op de aannemer.

8.4. Elke aanpassing of wijziging aan de door de aannemer uitgevoerde werken, zoals schilderen, boren, of het aanbrengen van bevestigingen, doet de garantie vervallen. Bekuiping mag op geen enkele manier worden geperforeerd, aangezien dit de garantie ongeldig maakt.

8.5. Bij wanbetaling worden de waarborgen opgeschort.

8.6. De klant verklaart door de aannemer volledig te zijn geïnformeerd over de karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en beperkingen van de apparatuur, evenals over de problemen van aanpassing, installatie, integratie en uitbreiding die zich kunnen voordoen.

8.7. De aannemer kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor de plaatsen waar er werken zijn uitgevoerd. Als de klant ervoor kiest om niet de volledige kelder te bekuipen, dan is de aannemer enkel verantwoordelijk voor de uitgevoerde plaatsen.

8.8. Voor goederen geldt het wettelijk recht op twee jaar garantie voor consumenten.

8.9. Indien de klant ten onrechte een beroep doet op de garantie, zullen de werkuren en verplaatsingskosten gefactureerd worden.

8.10. Bij aanvraag tot garantie dient de klant het interventiedossier in te vullen en te ondertekenen. De uurkosten van een technieker voor het bekijken van de werkzaamheden en het eventueel onder garantie oplossen van het probleem worden aan de klant aangerekend.

8.11. Er kan enkel beroep worden gedaan op garantie bij aantonen via e-mail van de factuur en het plan van de uitgevoerde werken. Hierna wordt het interventiedossier opgestuurd naar de klant, dat door de klant dient te worden ondertekend en teruggestuurd naar de aannemer.

8.12. De aannemer is niet verantwoordelijk voor eventuele nevenschade door trillingen die ontstaan bij het afkappen tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden.

8.13. Indien de klant wijzigingen aanbrengt aan de door de aannemer uitgevoerde werken, worden de waarborgen opgeschort.

8.14. Indien de aannemer bepaalde plaatsen niet kan behandelen door de aanwezigheid van leidingen, verwarming, muurdoorvoeren, enz., worden de waarborgen op die plaatsen opgeschort.

8.15. De aannemer is niet verantwoordelijk voor lekkage door muurdoorvoeren.

8.16. Bij vochtproblematiek of insijpelend water na de uitvoering van de werkzaamheden is de aannemer op geen enkele manier aansprakelijk voor materiële en/of nevenschade die voortvloeit uit de vochtproblematiek of het insijpelende water.

8.17. De waarborg van een vloerbekuiping kan enkel worden gegarandeerd indien de aannemer deze op een voldoende stevige ondergrond kan plaatsen. Indien blijkt dat dit niet mogelijk is, zullen er extra werken moeten worden uitgevoerd om de stabiliteit te verzekeren, waarbij deze extra kosten ten laste van de klant zijn.

8.18. Indien de klant de keuze maakt om de bekuiping te laten uitvoeren op een onstabiele ondergrond, is de aannemer op geen enkele manier aansprakelijk voor barsten of waterinfiltratie en vervallen alle waarborgen.

8.19. In geval van schade veroorzaakt door de aannemer, is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de oorspronkelijke offerte zoals overeengekomen tussen de aannemer en de opdrachtgever. Onder geen enkele omstandigheid zal de aannemer aansprakelijk zijn voor enige indirecte, incidentele, bijzondere of gevolgschade, inclusief maar niet beperkt tot winstderving, verlies van gebruik, verlies van gegevens of andere immateriële verliezen, zelfs als de aannemer op de hoogte is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke schade.

8.20. Onze aansprakelijkheid voor enige vordering, schade, verlies of aansprakelijkheid die voortkomt uit of in verband staat met onze diensten, producten of overeenkomst, is beperkt tot het totale bedrag dat is betaald en ontvangen voor de specifieke dienst of het specifieke product waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

8.2 Cliëntverklaring en Verantwoordelijkheden

8.2.1 De cliënt bevestigt volledig geïnformeerd te zijn over de kenmerken, gebruiksmogelijkheden en beperkingen van de apparatuur.

8.2.2 Extra kosten voor vloerbekuiping op een onstabiele ondergrond zijn voor rekening van de cliënt. De aannemer is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van een onstabiele ondergrond.

8.2.3 De aannemer is niet verantwoordelijk voor bijkomende schade veroorzaakt door trillingen tijdens werkzaamheden, of voor schade door wijzigingen aangebracht door de cliënt.

8.2.4 De aannemer is niet aansprakelijk voor lekkage door muurdoorvoeren of voor materiële en bijkomende schade veroorzaakt door vochtproblemen of insijpelend water na uitvoering van de werkzaamheden.

8.3 Voorwaarden voor Garantieclaims

8.3.1 Voor het inroepen van de garantie dient de cliënt een gedetailleerde factuur of een opleveringsdocument te overleggen, samen met een beschrijving van het probleem. Foto’s van de situatie kunnen ook helpen bij de beoordeling van de claim.

8.3.2 Onterechte garantieclaims leiden tot facturering van werkuren en verplaatsingskosten.

8.3.3 Garantieclaims dienen onderbouwd te worden met de factuur en het plan van de uitgevoerde werkzaamheden.

Artikel 9: Oplevering van de Werkzaamheden

9.1. De oplevering van de werken gebeurt bij het einde van de werken door ondertekening van de technische tekening. De betaling van de factuur geldt als definitieve aanvaarding en tegensprekelijke eindoplevering van de uitgevoerde werken.

Artikel 10: Verzaking

10.1. Het feit dat een partij niet of slechts gedeeltelijk gebruikmaakt van de rechten die haar door deze algemene voorwaarden worden toegekend, kan door de andere partij niet worden ingeroepen als zijnde een verzaking van de rechten zoals ingesteld in deze algemene voorwaarden.

Artikel 11: Nietigheidsclausule

11.1. De nietigheid van een van de artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd van kracht voor zover wettelijk toegestaan.

11.2. In geval van nietigheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.

Artikel 12: Toepasselijk recht en rechterlijke bevoegdheid

12.1. De overeenkomst wordt beheerst en geïnterpreteerd volgens het Belgische recht. 12.2. Wanneer de klant geen consument is, zullen enkel de rechtbanken van de zetel van de aannemer bevoegd zijn.